نورپردازی نمای ساختمان

نورپردازی نما

 نمای ساختمان اولین چیزی هست که ساختمان شما را نشان می دهد و هر فردی که عبور می کند از روی طراحی روشنایی نمای ساختمان متوجه سطح ساختمان و زیبایی آن می شود. نورپردازی هوشمند نمای ساختمان می تواند زیبایی و شخصیت فوق لعاده ای را به خانه شما اضافه کند و همچنین بهترین راه برای خوش آمد گویی مهمانان را ایجاد می کند. طراحی دقیق نورپردازی فضاهای باز و بیرون ساختمان مانند حیاط جلو یا پشتی و چمنزار ها ، علاوه بر افزایش ظاهر خانه ، امنیت را نیز بالا می برد زیرا مناطق تاریک را پوشش می دهد. نورپردازی نما ساختمان روز به روز در حال پپشرفت است و در ابتدا فقط برای روشنایی و نورپردازی آثار تاریخی و بناهای قدیمی استفاده می شده است. طراحان روشنایی و نورپردازی این روش باشکوه را برای تعریف و بهبود شکل ظاهری ساختمان استفاده می کنند.

طراحی روشنایی و نور پردازی

بر خلاف روشنایی داخلی که در آن دیوارها و سقف نقش کلیدی را در نورپردازی ایفا می کنند، در خارج از منزل این نماد ها و ستون های خطی و  اشکال معماری هستند که تمام نور را به خود جذب می کنند تا با برجسته کردن این نماد ها معماری را زیباتر و شکیل تر نمایش دهند. به همین دلیل روشنایی و نورپردازی نما ساختمان به توجه ویژه نیاز دارد و ضروری است که بدانیم چگونه معیارهای عملی و زیبایی شناختی را در نورپردازی نما ساختمان ترکیب کنیم.

کاربرد نئون فلکسی های 220 ولت در نورپردازی و طراحی روشنایی نمای ساختمان های اداری و تجاری

طراحی روشنایی و نورپردازی نما

معرفی ۶ چراغ روشنایی ال ای دی در نورپردازی نما ساختمان

گزینه های روشنایی برای نورپردازی نما ساختمان مختلف می باشند که در اینجا به ۵ مورد پر استفاده در صنعت روشنایی نما اشاره خواهیم کرد. چراغ های مهم در نما عبارتند از:

  1. پروژکتور ال ای دی
  2. پروژکتور وال واشر LED
  3. چراغ دیواری
  4. چراغ حیاطی
  5. ریسه ال ای دی
  6. نئون فلکسی ۲۲۰ ولت نما

چراغ های دیواری در روشنایی نما ساختمان

نورپردازی نما ساختمان با چراغ های دیواری

چراغ پروژکتور ال ای دی

چراغ های پروژکتور ال ای دی کل سطح دیوار نمای ساختمان را می توانند از فاصله دور روشن کنند. این چراغ ها همچنین در نورپردازی فضای باز که به نور با شدت بالا نیاز است ، استفاده فراوان می شود. تخصص چراغ های روشنایی در روشنایی مناطق بزرگ با شدت نور بالا است و نقاط تاریک در سطح باقی نمی ماند. برای نصب چراغ پروژکتور ال ای دی و استفاده در روشنایی نمای ساختمان ، نکات زیر در دستور کار قرار می گیرد.

نکات مهم چراغ پروژکتور برای نورپردازی نما

  • فاصله : توصیه می شود که این چراغ ها در فاصله به نسبت ۷۵ درصد ارتفاع ساختمان نصب شوند. به عنوان مثال اگر یک ساختمان ۲۰ متر ارتفاع داشته باشد ، چراغ پروژکتوری ال ای دی در فاصله عرضی ۱۵ متر با زاویه تابش مشخص کارایی و بهره وری بهتری در تولید نور و روشنایی نمای ساختمان دارد. فاصله بین دو پروژکتور نیز نباید بیش از دو برابر این نسبت باشد.
  • ارتفاع نصب : حداقل ارتفاع نصب نیز با ید نسبت به ارتفاع کل ساختمان سنجیده شود و ارتفاع نصب چراغ پروژکتوری نباید کمتر از ۶۰ درصد ارتفاع کل باشد. در ساختمان ۲۰ متری مثال قبل ، حداقل ارتفاع باید ۱۲ متر باشد.
  • زاویه و جهت : جهت نور باید به سمت نمای ساختمان باشد و در کل هر پروژکتور ال ای دی حداقل ۶۰ درصد ارتفاع بالایی را هدف روشنایی قرار دهد. پروژکتور یک نور پایین به بالا ساطع می کند تا ارتفاع ساختمان بلندتر و کشیده تر از حالت عادی به نظر بیاید. همچنین با استفاده از پروژکتور های ال ای دی با پایه های قابل تنظیم می توان زاویه و جهت را نیز تغییر داد.

پروژکتور وال واشر LED

وال واشرال ای دی یک پروژکتور با کاربرد فضای بیرونی با درجه حفاظتی بالاست که از قرار گرفتن چندین منبع نوری ال ای دی با تکنولوژی لامپ اس ام دی به صورت خطی ، تشکیل شده اند. چراغ وال واشر در کاربرد های خاصی مانند نورپردازی نما و دیوار های بلند استفاده می شوند که قادرند نور خطی و یکنواخت را در طول زیاد ، تولید و ساطع نمایند. این نوع چراغ یک پروژکتور نورپردازی پیشرفته با قابلیت کنترل و هدایت نور است که به عنوان بخشی از زیبایی ساختمان محسوب می شود. چراغ وال واشر در نمایش باشکوه و مجلل نمای ساختمان ها ، بدنه ی پل ها ، انواع دیوار ها و نورپردازی هنری در بناهای تاریخی نقش موثری دارد.

هنگامی که یک فضای باریک و کم در نورپردازی نمای ساختمان ها ، پل ها و انواع دیوار ها وجود داشته باشد، استفاده از پروژکتور های عادی دیگر ، نمی توانند نور عرضی و خطی با پخش نور یکنواخت و هدفمند ساطع کنند. بنابراین از مهمترین مزیت و ویژگی های پروژکتور وال واشر ال ای دی می توان به نوع کاربرد خاص و منحصر به فرد بودن آنها اشاره نمود. چراغ وال واشر با قابلیت نصب در زوایای مختلف به ایجاد نور سایه روشن در سطح معروف هستند. در اکثر پروژکتور های وال واشر ، لنزی با قابلیت تنظیم زاویه و هدایت نور در زوایای ۳۰ ، ۴۵ و ۶۰ درجه وجود دارند.

چراغ دیواری مخصوص نورپردازی نمای ساختمان

برای نورپردازی نما ساختمان های مدرن از چراغ های دیواری استفاده می شود. چراغ دیواری یک چراغ بیرونی فلزی با درجه حفاظت بالا محسوب می شود که شامل منبع نور سی او بی است. از چراغ دیواری بیرونی برای نورپردازی نما ساختمان استفاده فراوانی می شود و همچنین برای مشخص کردن پلاک یا نماد ساختمان بسیار کاربرد دارد. برخی مزایای چراغ های دیواری نما عبارتند از :

  • طراحی مدرن و لوکس، مناسب جهت نورپردازی نما ساختمان
  • توزیع هدفمند نور آفتابی در زاویه ۲۴ درجه
  • استفاده در سیستم های نورپردازی نما و قابلیت کنترل با سیستم هوشمند
  • نصب به صورت روکار دیواری
  • قاب آلومینیومی با رنگ ذغالی متالیک و درجه حفاظت بالا (IP54)
  • دیفیوزر پلی کربنات قابل شستشو اُپال

چراغ پارکی یا حیاطی

برای نورپردازی فضا های بیرون ساختمان های مدرن از چراغ های حیاطی یا باغچه ای استفاده می شود. چراغ حیاطی ال ای دی یک چراغ بیرونی فلزی با درجه حفاظت بالا محسوب می شود که شامل منبع نور سی او بی است. برای نورپردازی در محیط های بیرونی از این چراغ های دکوراتیو ایستاده با قابلیت نصب در باغچه و حیاط خانه استفاده می شود. از چراغ حیاطی بیرونی برای نورپردازی باغچه و حیاط ساختمان استفاده فراوانی می شود و همچنین برای مشخص کردن و نورپردازی گیاهان در باغچه بسیار کاربرد دارد.

ریسه ال ای دی نورپردازی نمای ساختمان

ریسه ال ای دی نقطه عطف سیستم های روشنایی نوین و نورپردازی های مدرن می باشد. ریسه ال ای دی حاوی نوار خود چسبنده ای است که LED ها در فواصل منظم بر روی یک بستر آلومینیومی خطی مونتاژ شده اند. پس از نصب و اتصال به برق ، کل طول نوار ال ای دی روشن ، و نور به صورت خطی گسترده می شود. قابلیت انعطاف پذیری ، امکان جداسازی و برش ، ایجاد اشکال مختلف و نوردهی بالا در حجم کم از ویژگی های بارز این نمونه از انواع لامپ LED می باشد. ریسه ال ای دی علاوه بر محیط های داخلی ساختمان ، در محیط های خارجی مانند نورپردازی نما و نورپردازی باغچه و حیاط ساختمان ، نیز کاربرد فراوان دارند.

منبع:

کلینیک ساختمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *